Rozszyfrujmy E-learning. Co to takiego?

Karolina Krzywicka

23 stycznia 2024

Teraz, gdy informacje są dostępne na wyciągnięcie ręki, termin „e-learning” jest używany na różne sposoby, co czasem prowadzi do pewnego zamieszania. Ale co to tak naprawdę jest? Jak się różni od innych form zdobywania wiedzy online, takich jak randomowo zebrane filmy, animowane prezentacje w PowerPoint czy interaktywne książki czy podcasty? Przyjrzyjmy się bliżej, aby rozwiać te wątpliwości.

 

Osoby wywodzące się z korporacji zapytane o nazwę nowoczesnej formy szkoleń zapewne powiedzą „e-learning”, a następnie skrzywią się przypominając sobie 120 slajdów na temat RODO, BHP czy compliance, pełnych nudnego tekstu, gdzie jedyna interakcja polega na kliknięciu przycisku „dalej”. Po nich następuje test składający się z kilkunastu pytań, certyfikat i rok spokoju. Umówmy się, e-learning nie powinien tak wyglądać, a na pewno nie wygląda tak dobrze przemyślane szkolenie e-learningowe.

 

Osoby samodzielnie zdobywające wiedzę w odpowiedzi na to samo pytanie powiedzą „kurs online” i będą miały na myśli serię filmów, niekiedy długich, na których trener w małym okienku obok prezentacji na ekranie opowiada o czymś. Te filmy mogą być uzupełnione transkrypcją, czasem jakimś PDFem.

Ale dobry e-learning nie jest zbiorem filmów, gdzie interakcja ogranicza się do uruchomienia odpowiedniego pliku.

Czym więc jest E-learning?

Systematyczność i struktura:

Jak każde dobre szkolenie e-learning jest to zaplanowany proces, który ma przeprowadzić uczestnika z punktu A do punktu B, czyli zrealizować precyzyjnie określone cele edukacyjne: przyrostu wiedzy, umiejętności czy zmiany postawy.

osoba podczas szkolenia elearningowego w słuchawkach siedząca przed laptopem

Interaktywność:

 

E-learning to nie tylko czytanie, oglądanie czy słuchanie, ale także aktywne uczestnictwo. Interaktywność w szkoleniu nie jest tylko po to, aby uczestnik mógł „sobie coś kliknąć”, ale także po to, aby:

Uczestnik, zapoznając się z danym tematem, mógł zadać sobie pytania, które naturalnie pobudzają jego ciekawość poznawczą, a następnie mógł poszukać odpowiedzi na te pytania, co sprzyja zapamiętywaniu i pozwala połączyć to, co się wie z tym, czego się uczymy, w całość.

Rozwiązywanie różnego rodzaju zadań, branie udziału w symulacjach i podejmowanie decyzji pozwala natychmiast zastosować nową wiedzę czy umiejętności i zachęca do wykorzystania jej w praktyce po szkoleniu. To zupełnie nieporównywalne doświadczenie do rozwiązania zwykłego testu a,b,c,d.

Zobacz, jak może wyglądać przykładowy kurs

Personalizacja:

 

E-learning pozwala na dostosowanie materiałów do indywidualnych potrzeb uczestników na wielu poziomach. Układając ścieżki edukacyjne, możemy dopasować jej elementy do poziomu wiedzy i umiejętności uczestnika, regularne sprawdzanie postępów nie tylko motywuje do dalszej nauki, ale także pozwala na dostosowanie procesu szkoleniowego do indywidualnych potrzeb, np. poprzez oferowanie bardziej szczegółowych materiałów na wybrane zagadnienia. Każdy może też rozwijać się swoim tempem, choć oczywiście w określonych ramach czasowych, jeżeli jest to szkolenie w ramach pracy.

Społeczność:

 

Coraz częściej nauka za pomocą e-learningu nie odbywa się w samotności. Uczestnicy mają okazję wymieniać się doświadczeniami za pomocą forum dyskusyjnego, czatu, mogą oceniać poszczególne kursy czy symulacje. Wspólnota online tworzy dodatkowe źródło wsparcia i wymiany wiedzy.

E-learning to nie tylko sposób na zdobywanie wiedzy online, ale kompleksowe rozwiązanie edukacyjne. Różni się od randomowych treści przez swoją strukturę, interaktywność, personalizację i możliwość monitorowania postępów. Jeśli zależy Ci na efektywnym i celowym rozwoju umiejętności, e-learning jest drogą do rozważenia. To nie tylko dostęp do informacji, ale ścieżka prowadząca do osiągania konkretnych celów edukacyjnych.

Przeczytaj też:

PREBOARDING – czy onboarding to za mało?

PREBOARDING – czy onboarding to za mało?

Preboarding to zestaw działań, które warto wdrożyć przed pierwszym dniem nowego pracownika. To dla nowozatrudnionego pomost między akceptacją oferty, a byciem pełnoprawnym członkiem zespołu. Sprawdź, jakie korzyści daje preboarding i jakie działania warto podjąć.

Jak wspierać ONBOARDING w dziale sprzedaży?

Jak wspierać ONBOARDING w dziale sprzedaży?

Onboarding, to proces wdrażania nowych pracowników, jest jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi, bez względu na wielkość organizacji czy branżę. Dobrze przeprowadzony onboarding może przynieść firmie szereg korzyści, takich jak obniżenie kosztów rekrutacji, zmniejszenie rotacji pracowników, zwiększenie ich zaangażowania oraz poprawę jakości pracy i wydajności. W tym artykule przedstawię kilka istotnych powodów, dlaczego warto zainwestować w ten proces, bazując na wynikach badań.

Nowy pracownik w firmie – I CO TERAZ? ONBOARDING od podstaw

Nowy pracownik w firmie – I CO TERAZ? ONBOARDING od podstaw

Onboarding, to proces wdrażania nowych pracowników, jest jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi, bez względu na wielkość organizacji czy branżę. Dobrze przeprowadzony onboarding może przynieść firmie szereg korzyści, takich jak obniżenie kosztów rekrutacji, zmniejszenie rotacji pracowników, zwiększenie ich zaangażowania oraz poprawę jakości pracy i wydajności. W tym artykule przedstawię kilka istotnych powodów, dlaczego warto zainwestować w ten proces, bazując na wynikach badań.