Karolina Krzywicka
28 lutego 2024
Szkolenia organizujemy po to, by podnieść kompetencje naszych pracowników.
Zacznijmy od początku, czyli omówienia czym te kompetencje są.
Kompetencje to umiejętności, które rozwijają się poprzez zdobytą wiedzę i objawiają się poprzez właściwe postawy, będące gotowością do wykorzystania swojego potencjału. I choć słowo „rozwój” odmieniany jest w firmach przez wszystkie przypadki, trzeba mieć świadomość, że rozwój dla samego rozwoju jest bez sensu, tak jak organizowanie szkolenia dla samego szkolenia.
Aby osiągnąć oczekiwane efekty, należy spełnić kilka kluczowych warunków.
1. Określ konkretne cele
Zanim zorganizujesz szkolenie, musisz wiedzieć, jakie kompetencje pracowników chcesz rozwinąć i po co. Te cele wynikają albo ze strategii rozwoju firmy, albo z problemów, z jakimi się aktualnie mierzycie. Decyzja o tym, że to mają być te, a nie inne kompetencje, powinna być podjęta po starannej analizie sytuacji, przeprowadzonej również z pracownikami.
2. Zaplanuj cały proces
Bardzo często po szkoleniu pracownicy wracają do codziennej pracy i odkładają notatki ze szkolenia na półkę. Aby zapobiec takiemu zjawisku, należy starannie zaplanować to, co będzie działo się w kolejnych dniach po szkoleniu, aby stworzyć warunki do wykorzystywania wiedzy i umiejętności opanowanych na szkoleniu.
3. Zdefiniuj cele szkolenia
Przed szkoleniem zdefiniuj cele, jakie chcesz osiągnąć, określ mierniki sukcesu i zaplanuj wszystkie działania, w tym agendę szkolenia i potrzebne materiały.
4. Stwórz okazję do praktyki
Podczas szkolenia zapewnij uczestnikom możliwość praktycznego ćwiczenia nowych umiejętności, wykorzystując zdobytą podczas szkolenia wiedzę. Zadbaj również o stworzenie warunków do wymiany doświadczeń między uczestnikami.
5. Wsparcie po szkoleniu
Po szkoleniu pracownicy powinni otrzymać wsparcie swoich managerów. To tutaj, a nie w czasie samego szkolenia, dzieje się faktyczna zmiana. Managerowie powinni wymagać zmiany, wspierać ją i pomagać pracownikom w jej realizacji.
6. Follow-up
Kilka tygodni po szkoleniu warto zorganizować tzw. follow-up, czyli kolejne spotkanie, podczas którego pracownicy mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, wymienić się pomysłami i zaplanować dalsze działania.
Nasze doświadczenie pokazuje, że podejście oparte na strategicznym podejściu do szkoleń przynosi znacznie lepsze efekty niż typowe podejście, gdzie szkolenia są organizowane bez głębszej analizy i planowania.
Jeśli chcesz, aby szkolenia w Twojej firmie przynosiły rzeczywiste efekty, warto zainwestować czas i zasoby w staranne przygotowanie oraz wsparcie pracowników również po zakończeniu szkolenia.
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych strategii szkoleniowych, zapraszamy do kontaktu z nami biuro@omgstudio.pl Jesteśmy tu, aby pomóc Ci w rozwoju Twojego zespołu i osiągnięciu strategicznych celów firmy.
Przeczytaj też:
PREBOARDING – czy onboarding to za mało?
Preboarding to zestaw działań, które warto wdrożyć przed pierwszym dniem nowego pracownika. To dla nowozatrudnionego pomost między akceptacją oferty, a byciem pełnoprawnym członkiem zespołu. Sprawdź, jakie korzyści daje preboarding i jakie działania warto podjąć.
Jak wspierać ONBOARDING w dziale sprzedaży?
Onboarding, to proces wdrażania nowych pracowników, jest jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi, bez względu na wielkość organizacji czy branżę. Dobrze przeprowadzony onboarding może przynieść firmie szereg korzyści, takich jak obniżenie kosztów rekrutacji, zmniejszenie rotacji pracowników, zwiększenie ich zaangażowania oraz poprawę jakości pracy i wydajności. W tym artykule przedstawię kilka istotnych powodów, dlaczego warto zainwestować w ten proces, bazując na wynikach badań.
Nowy pracownik w firmie – I CO TERAZ? ONBOARDING od podstaw
Onboarding, to proces wdrażania nowych pracowników, jest jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi, bez względu na wielkość organizacji czy branżę. Dobrze przeprowadzony onboarding może przynieść firmie szereg korzyści, takich jak obniżenie kosztów rekrutacji, zmniejszenie rotacji pracowników, zwiększenie ich zaangażowania oraz poprawę jakości pracy i wydajności. W tym artykule przedstawię kilka istotnych powodów, dlaczego warto zainwestować w ten proces, bazując na wynikach badań.